Minibaguetter


Enkla och goda minibaguetter. Spröda och luftiga.

Jag tog utgångspunkt i 5 dl. vätska så då blev det såhär:

1/2 pkt jäst

5 dl vatten, kallare än ljummet men inte iskallt

Salt + flingsalt 

3 msk olivolja

Ca 12- 13 dl mjöl, Manitoba Cream 

Blanda först ut jästen med vattnet. Tillsätt mjöl, inte allt på en gång, olja och salt. Kör med maskinen till en smidig deg. Kör sedan maskinen i 20 min. 

Jag jäste min deg i ugnen på ångfunktionen, 40 grader i 30 min. 

Ta ut bunken och häll ut degen. Forma minibaguetter och lägg på bakplåtspapper på plåt. Skär ett snitt i varje med en vass kniv. Efterjäsa under bakduk ca 40 min. 

Pensla med vatten. Jag gör mina på 170 grader med över och undervärme och ånga, intensitet 2 i ca 30 min. 

Har du inte ångfunktion så kan du ta nästan ljummet vatten och jäs första gången under plast ca 1,5- 2 timmar och kör de i ugnen på över- och undervärme på 225 grader i ca 10-15 min. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås