Surdegsgrund





Jag har länge länge haft lust att lära mig baka surdegsbröd men aldrig kommit till skott. Nu var det dags. Tiden känns rätt. Jag har tid och framförallt fått tillbaka lusten att skapa igen 😊

Jag har tittat runt på internet och det är ju en djungel det här men jag fastnade för Martin Johansson, pain de Martins recept på surdegsgrund och sedan bröd. Eftersom jag är så ny till detta kommer jag prova lite olika recept först innan jag börjat prova själv.

Så i fredags var det alltså dags att bege sig ut i det okända (torsdag idag) 👏

Surdegsgrund:

0,5 dl rågmjöl
0,5 dl vatten

Blanda i en burk och sätt på lock men skruva inte åt det helt utan låt det vara lite på glänt. Låt den stå i rumstemperatur.

Efter ett dygn, häll ut nästan allt, spara lite i botten bara och fyll på med 0,5 dl vatten och 0,5 dl rågmjöl. Upprepa detta en gång per dygn i ca 4 dagar.

Förvaras sedan i kylskåp och matas innan bakning. 


Lägger med länken till receptet på själva brödet från pain de Martin här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning