Lakritsaioli




Hörde talas om lakritsaioli och blev genast nyfiken! Detta var supergott. Jag hade räkor till. Både rökta och vanliga och det var toppen 😋
Gjorde bara en klassisk aioli och tillsatte lite lakritspulver. 

Man brukar räkna ca 1,5 dl olja/ägg. Jag fyller på med olja tills jag har den tjockleken jag önskar 😊

Det går att använda lime eller citron. 

Jag är som ni nu vet inte förtjust när vitlök tar över alla smaker så här använde jag en halv klyfta. Du tar så mycket eller lite som du önskar 👌

1 helt ägg 
1 äggula
Ca 1, 5 dl rapsolja 
Lite salt
Lite saft från lime eller citron
0,5 vitlöksklyfta eller mer om du önskar
1 knivsudd dijonsenap
1 krm lakritspulver 

Häll allt utom lakritspulvret i en bunke. Kör ihop med stavmixer. Låt den stå i botten tills den gått ihop. Häll sedan i mer olja i en tunn stråle tills önskad tjocklek medans stavmixern går. 

Smaka av med om det behövs mer salt, lime eller senap. 

Rökta räkor här

Rör ner ca 1 krm lakritspulver. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning