Rökta räkor









Då fick jag äntligen provat att röka räkor som länge har stått på planen och det var inte till besvikelse, fantastiskt gott.

Tur man är med i fantastiska fb grupper som kan hjälpa en med svar på sånt man inte vet själv, jag är ju ingen van rökare. Resultatet är här 🤗

Jag använde chunks från körsbärsträd.

Jag använde frysta räkor. Används färska så korta ner på tiden


Tänd bara några briketter, typ som en kort snake. Ligg på mellan 80-100 grader.
Lägg räkorna i en behållare med hål i på den andra sidan av kolen/briketterna. 

Lägg på rökchunks, jag tog en 2- 3 nävar. Lägg på locket. Jag hade ventilen över räkorna.

Mina låg i ca 20 min. 

Ta av räkorna och lägg de i kylen en stund. Gärna över natten.

Lakritsaioli här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås