Pizzadeg rumstemperatur











Detta är en deg som fått jäsa 24 tim i rumstemperatur. Jag har testat ut denna några gånger nu och förfinat den. Nu är jag nöjd och detta är ren kärlek för mig 🥰

3 dl kallt vatten
10 g jäst
2 msk olivolja
Ca 6,5 dl tipo 00
Salt

Blanda jäst och vatten snabbt. Häll i mjöl och olivolja och sätt igång maskinen. Efter en stund tar jag i saltet. Maskinen går sammanlagt ca 20 min. Degen ska vara lite kladdig, absolut inte hård eller kompakt!

Forma till en boll. Sätt plastfolie över bunken och låt stå 24 tim.

När du bakar ut pizzan (1 deg blir 2 runda pizzor) så använd lite mjöl i botten och lite lite uppepå så du precis klarar å forma den. Kavla inte!! Tryck och dra ut degen med händerna för att bevara luften i degen för ett krispigt resultat 🙏

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås