Ångad torskrygg med beurre blanc




Det här måste vara det godaste jag har ätit på mycket länge, fantastiska smaker och texturer 😋 Jag ångade min torskrygg men det går bra utan oxå såklart.

Torskrygg i portionsbitar
1 l vatten 
40 g salt

Blanda salt och vatten, lägg i fisken och ställ i kylen ca 20 min. 

Torka av fisken och salta lite och ta på vitpeppar. Jag ställde den på fals 2 i ugnen på 100 g och  ång intensitet 2. Ta fisken vid 48-50 grader. 

Serverade med beurre blanc, potatismos och smörslungade grönsaker. 

Beurre Blanc:

1 hackad schalottenlök 
0,5 msk vitvinsvinäger 
3/4 dl vitvin
Finhackad persilja
Några droppar saft från färsk citron 
Salt 
Vitpeppar 
200 g smör i bitar

Blanda vin, vinäger och löken i en kastrull. Koka upp och koka till en knapp matsked vätska är kvar. Sänk värmen och börja vispa i en smörbit i taget. Det ska absolut inte koka, då kan den skära sig. När alla bitar är nervispade så sila ner såsen i ett nytt kärl. Smaka av med salt och vitpeppar. Jag valde att ha lite persilja och citron i idag. 

Grönsaker:

Snackmorötter
Soyabönor
Sugersnaps
Haricot verts

Koka upp saltat vatten. Lägg i morötterna och koka 2-3 min. Lägg i soya bönorna och koka 3 min till. Lägg i resten och koka 2 min till.
Häll av vattnet och rör in 1 msk smör. Smaka av med salt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås