Carnitas på grillen





Jag ska erkänna att jag inte är det största fanet av tacos. Förens nu. Wow, det här var något helt annat än den klassiska tråkiga fredagstacosen som vi är så vana vid, iallafall hos oss. Detta är seriöst det godaste jag ätit på mycket länge. Vilka smaker! Här fullkomligen dansar smakerna salsa i munnen!
Carnitas
1 benfri fläskkarré ca 1 kg.
1 sats med carnitas krydda, recept Här 
Saften från 3 apelsiner
Saften från 1 lime
Rensa karrén från hinnor. Gnid in i salt och sedan i kryddblandningen, gnid in ordentligt. 

Jag gjorde min på grillen s.k low and slow med snakemetoden, se bilder. 

När du lagt snaken så ställ en aluminiumsform med lite vatten i och saften från 1 apelsin. Se till att denna inte blir torr, efterfyll med vatten om/när det behövs. 
Lägg på gallret och lägg köttet ovanför formen. Den ska inte vara över glöden. Skvisa över saften från en halv apelsin och en halv lime. Sätt på locket och håll graderna på runt 100- 110 grader.
Skvisa på mer apelsinsaft under grillningens gång tills du har använt 2 apelsiner. Ta en halva i taget.
Håll koll på snaken. Jag fick bygga på min efter 5 timmar.
Grillas i 10 timmar. Lägg över i en form och riv isär köttet med en gaffel.
Servera i nystekta tortillabröd med tomatsalsa, mangosallad, picklad rödlök, guacamole och creme fraiche.

Tortillabröd här
Tomatsalsa här
Mangosallad här
Picklad rödlök här
Guacamole här
Carnitas i gryta Här 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Grön ärtstuvning

Pizzasås