Pizza på grillen

Här har gjort pizzan på en pizzasten på grillen, det blir fantastiskt gott. Jag blandar kol och briketter och lägger det i en cirkel utmed kanterna i grillen så stenen hamnar inuti cirkeln. Är kolet direkt under stenen blir pizzan bränd på en gång. 
På denna pizzan har jag pizzasås, riven mozzarella och rökt skinka i tunna skivor. När pizzan gräddat färdigt så lägger jag på ruccola och picklad rödlök som är picklad i en 1 2 3 lag. 
Tiden på pizzan varierar, håll koll på undersidan så den inte blir bränd. 
Pizzadeg: 
20 g jäst
3 dl ljummet vatten
Ca 7- 8 dl pizzamjöl 
2msk olivolja
Salt, vanligt + flingsalt
Rör ut jäst och vatten till jästen löst upp sig. Tillsätt ca 6 dl mjöl och det andra.  Kör på hastighet 2 i ca 10 min. Fyll på med mjöl, lite i taget till degen så vitt släpper bunken. Den ska vara lite kladdig men fullt hanterlig.Kör degen sammanlagt 20-25 min i maskin. Lägg plastfolie över och jäs ca 4 tim.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning