Grilltallrik

Här på tallriken är allt förutom bbqsåsen grillat, den är kokad på spisen. Men ribsen, fläskfilén, potatisgratängen och baguetten är tillagat helt och hållet på grillen. 
Baguetten är en överbliven pizzadeg som legat i kylen från igår. Ta ut den 30-60 min innan grilldags. Forma den som en baguette och tvinna den lite. Pensla med vatten och strö på flingsalt. Grilla under lock på indirekt värme ca 20-30 min. Låt den vila ca 30 min innan du skär upp den.
 Pizzadeg:
20 g jäst
3 dl ljummet vatten
Ca 7- 8 dl Manitoba Cream
2msk olivolja
Salt, vanligt + flingsalt
Rör ut jäst och vatten till jästen löst upp sig. Tillsätt ca 6 dl mjöl och det andra.  Kör på hastighet 2 i ca 10 min. Fyll på med mjöl, lite i taget till degen så vitt släpper bunken. Den ska vara lite kladdig men fullt hanterlig. Kör degen sammanlagt 20-25 min i maskin. Lägg plastfolie över och jäs ca 4 tim.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås