Chimichurrimarinerad fläskfilé





Chimichurri marinerad helstekt fläskfilé med klyftpotatis och gudomlig sås med lite drag i. 
Min chimichurri:
2 krukor med bladpersilja
1 kruka koriander
1 vitlök 
1,5 chili, färsk
1/2- 1 dl saft från en citron (smaka dig fram)
1/2 röd lök
1- 1,5 dl god olivolja
Salt
Mixa allt med stavmixer till en slät "sås"
Fläskfilén ansade jag sedan gnida in i salt och peppar. Gnid sedan in chimichurri i hela filén. Låt verka minst en timme gärna längre. 
Bryn sedan filén runt om i smör och lägg sedan över i en ugnsfast form och kör sedan färdigt den i ugnen på 200 grader i ca 20- 25 min. Låt sedan vila i 10 min innan du skär upp den. Koka ur stekpannan med ca 1 dl varmt vatten några minuter. Häll av å ställ undan.
Såsen:
1/2 vitlök finhackad
1,5 chili finstrimlad- ta med några av kärnorna
4 dl grädde
2 msk kalvfond
Avkoket från stekpannan
2 msk vitt vin 
2 msk av chimichurrin som är kvar
Salt
Chiliflakes
Ca 10- 12 varv med pepparkvarn
Fräs vitlök och chili i smör 2- 3 minuter på medelvärme. Slå på grädden och fonden och avkoket från stekpannan. Låt småkoka ca 5 min. Ta i chimichurrin och kryddorna, småkoka igen några minuter. Slå i vinet och småputtra i 10 min. Sila av.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås