Pizzasås

Min pizzasås

Pizza är ju högt upp på min lista av det bästa man kan äta. Pizza är i princip alltid gott, men för att jag ska NJUTA av pizza då är två saker avgörande. En riktigt bra deg och en killer pizzasås. Degen är själva hjärtat i pizzan och pizzasåsen är den trygga grunden mellan degen och fyllningen.
Det finns såklart inga rätt eller fel, man utgår från eget smak och tycke.

Men för mig ska en pizzasås vara en trygg och stabil byggsten i bakgrunden men den ska INTE ta över alla smaker på en pizza. Jag har smakat måånga pizzasåser och det är denna jag landar på.
För att få en killer pizzasås är det A och O med tomater av bra kvalitet. Det ÄR skillnad på smak på den billigaste och den dyraste burken tomater. Får du tag i San Marzano tomater rekommenderar jag det, här i Tidaholm har dom det på Ica kvantum 👌 San Marzanotomater tål hög värme och smakar fantastiskt även efter en tur i grillen eller ugnen. Annars gå för hela, skalade tomater av t.ex märket Mutti hellre än t.ex Icas eller Coops egna billigmärken. 

Ska jag göra en klassisk Margherita vill jag ha så rena smaker som möjligt i min pizzasås och då tillsätter jag endast salt, peppar och basilika och vitlök av smak. Gör jag andra pizzor tillsätter jag i tillägg paprikakrydda och lite cayennepeppar. Denna har jag utvecklat över tid och smakat mig fram till vad jag tycker är en perfekt god pizzasås. Pröva gärna 👌

1 burk tomater av bra kvalitet helst San marzano 
1-2 msk tomatpuré
10 Blad av färsk basilika
Salt
Tellicherrypeppar, 23 drag från kvarnen
Ca1 tsk socker (för att när man mixar tomater då mixar vi oxå kärnorna och det är där bitterheten sitter) 
Eventuellt paprikakrydda och cayennepeppar
Lägg allt i en bunke eller liknande och kör med stavmixer till den blir slät. Tillsätt då en skalad vitlöksklyfta, den ska vara hel och bara ligga med. Häll upp på burk. Denna blir godare med tiden i kylskåpet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning