Egg Benedict

Vill man ha en riktigt god och lyxig lunch då passar väl Egg Benedict utmärkt? Galet gott ju. 
Jag gjorde såhär:
Hollandaisesås:
3 äggulor
150g smält smör eller margarin
2 msk vatten
Ca 2 msk saft från färsk citron
Salt
Cayennepeppar
Smält smöret.
Vispa ihop äggulorna och vatten. Koka upp en kastrull med vatten. Ta av plattan och ställ skålen med äggulorna i kastrullen och vispa vispa till det tjocknar. Ta bort skålen från kastrullen och börja hälla i smöret sakta i en tunn stråle samtidigt som du vispar. När smöret är i (ta inte med det sista slagget i botten) så smaka av med citronsaften, salt och cayennepeppar.
Pocherade ägg:
Kläck ägg i en skål, använder du flera ägg så knäck i varsin skål. Koka upp vatten. När det kokat upp så stäng av plattan och häll i 1msk ättika och salta gott. Ta en visp och vispa vattnet i en cirkel så att du får som en virvel, ta då och häll i ett ägg i taget. Jag hade mina i 3-4 min och fick perfekt gula. Ta upp äggen ett och ett med en hålslev och lägg över i en skål med iskallt vatten (för att få bort ättika och stoppa tillagningen), ta upp och plocka rent från äggvitetrådar så du får kvar ett fint ägg.
Jag använde mig av ett ljust surdegsbröd som jag stekte i lite smör i en grillpanna. Jag har använt rökt skinka i tunna skivor och ruccola. Sedan bara montera och avnjuta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås