Nutellabullar med flingsalt

Här mötes sött och salt och jag älskar det! Blev några vanliga vaniljbullar oxå på sonens önskan. Jag fick ut 40 bullar med denna degen. 
Degen:
5 dl mjölk, lite kallare än fingervarm
1 jäst för söta degar
2 dl socker
1 tsk flingsalt 
1,5 tsk kardemumma
2 ägg
200 g rumsvarmt smör
Ca 12-15dl vetemjöl. 

Börja med att värma mjölken lite, lite kallare än fingervarmt. Blanda ut den med jästen tills den löst upp sig.
 Ta i socker, salt, kardemumma och ägg och blanda lite snabbt. Ta nu i mjölet, inte allt på en gång. Jag kör med maskin och fyller på efterhand som maskinen går. Klickar i smörklickar lite i taget. Jag kör med maskin i ca 20 min. Degen ska sedan vara glansig och kännas lite kladdig när du tar i den. Absolut inte hård och kompakt. Jäs under bakduk i 2,5 timmar. 


Fyllning 1:
3-4 msk Nutella till varje del
Lite upphackade hasselnötter 
Fyllning 2 till 2 delar:
100g rumsvarmt smör
4 msk vaniljsocker
1 dl. strösocker

Ta upp degen och dela den i 4 delar. Kavla en del i taget till en rektangel. Bred på fyllning och rulla ihop från ena långsidan till den andra. Dela varje del i 10. Lägg varje bulle i bullformar eller på bakplåtspapper p en ugnsplåt. Jäs under bakduk 45 min. 

Vispa upp 2 ägg och pensla bullarna. På Nutella bullarna tog jag hackade hasselnötter och flingsalt på toppen och på vaniljbullarna klassiskt pärlsocker. 
Grädda mitt i ugnen på 220 grader i 6-10 min. Se upp så inte nötterna blir brända. 
Servera ljumna med ett glas iskall mjölk. 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås