Grillade hamburgare

Grillad burgare med bbq- smak och hembakat hamburgerbröd 
Här har jag bearnésås i botten på brödet och min bbqsås på översta brödet.
Jag gillar kött- och grillsmaken på min hamburgare och inte en ihjälkryddad seg degbit, jag gillar den saftig. Så jag behandlar köttet varsamt. 
Nötfärs:1 kg använde jag idag, jag delar upp färsen med en kniv medans den ligger kvar i paketet, så många brugare jag vill ha, 8 st delar på 1 kg. Tar upp en bit i taget och formar snabbt burgare. Jag använder endast flingsalt och kvarnpeppar och tar på detta när de ligger på grillen.
Jag har höftat fram en BBQsås som blev ungefär såhär:
5 dl vatten
1,5 köttbuljong
5-6 msk tomatpuré
1 dl socker
1 näve rörsocker bit
2 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
1- 1,5 dl senap, Johnnys sötstark och grov
Ca 1 msk sweet baby rays bbq sås
Chiliflakes
Chilipeppar
Paprikapulver
Cayennepeppar
Blanda allt i en kastrull och koka upp under omrörning. Jag lät det sedan småputtra 50- 60 min. Ställ åt sidan och låt kallna. Blir bara bättre och bättre med tiden. Förvaras i kylskåp. 
Receptet på de fantastiska hamburgerbröden kommer från Tommy Myllimäki

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås