Pizza med bbqmarinerad kyckling

Denna pizzan har lite mer fyllning på sig än mina tunna klassiska italienare så då vill jag ha en lite tjockare deg som kan bära fyllet. Det görs enkelt genom att när degen har formats så får den efterjäsa, ca 2 tim efterjäsning idag gav en tjock men krispig botten. Kan efterjäsa kortare tid oxå såklart. 

Använd kyckling från en grillad kyckling eller så brukar jag använda kycklingfilé som stekta med salt, peppar, paprikapulver. Strimla den å marinera i bbqsås några timmar eller över natt. Recept på bbq sås Här

Pizzasås i botten så på med riven mozzarella. På med oregano och lite cayennepeppar på osten. Så på med kyckling, purjolök och majs. 

Pizzadeg:
Ca 7 dl Manitoba Cream (ett mjöl för pizza som finns i Sverige)
1/2 jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
Salt, jag blandar både flingsalt och vanligt salt
Kör i ca 20 min i maskin. Jäs 4 Tim under plastfolie och handduk.
Blir 2 runda pizzor. Tryck ut degen för bästa resultat, kavla INTE.
Använd pizzasten på grillen eller i ugnen. Maxvärme i ugnen på pizzafunktionen. Längst ned i ugnen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås