Kärleksmums på grillen

Jag har ingen ugn för tillfället då min gått sönder och jag väntar på leverans. Jag blev så himla sugen på kaka och tänkte undrar om det går att göra på grillen! Det gjorde det så absolut. Den blev lite bränd i kanterna men det är bara att skära bort (jag ska prova med bakplåtspapper istället för att smörja formen nästa gång). 
Jag använde en liten långpanna med måtten 35 x 25 och grillade på indirekt värme, alltså bara kol på ena sidan av grillen och formen på den andra. Jag använde lock hela tiden. 
Kakan:
3 ägg 
3 dl socker
2 tsk bakpulver 
2 tsk vaniljsocker 
2 msk kakao
4 dl vetemjöl
150 g smält smör 
1,5 dl mjölk
Vispa ägg och socker ljust och pösigt. 
Blanda mjölet med bakpulver, vaniljsocker och kakao och sikta ner i äggsmeten. Häll i smöret och mjölken och rör runt och blanda väl. 
Smörj formen och häll i smeten. Ställ på grillen som beskrivet här ovanför. Efter 10 min så vände jag på formen ett halvt varv. Låt stå ca 10 min till. Då var min klar. 
Glasyr:
3,5 dl florsocker (melis) 
100 g smält smör
2 msk vaniljsocker 
2 msk kakao
3 msk kaffe
Liten skvätt mjölj
Några droppar romessence
Blanda allt och häll på kakan när den svalnat lite. Toppa med kokos. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås