Ryttarkaka










Jag älskar ryttarkaka och den är snabb och enkel att göra. Däremot tycker jag alltid att den är alldeles för söt, det är enorma mängder socker i kakan i alla recept jag sett så jag gjorde en mindre socker och tillsatte lite flingsalt istället, sött och salt 🥰 Med facit i hand var det bra att jag minskade på sockret och kan säkert gå ned 1 dl till nästa gång. Jag har sett både 6 och 7 dl i olika recept 😱 Jag tog 3 dl.

200 g smält smör eller margarin 
3 dl socker 
4 ägg
3 dl mjöl
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker 
1-2 nypor flingsalt, jag älskar salt så tog 2 nypor 😋

Kokostäcke:
100 g smält smör eller margarin 
2 dl socker
1,5 dl grädde 
200 g riven kokos
1,5 dl ljus sirap

Börja med kladdkakan. Smält smöret och låt det svalna något. 
Rör ihop ägg och socker litegrann. 
Ta i resten av ingredienserna och rör ihop till en jämn smet. 
Häll upp i en långpanna med bakplåtspapper. Fördela jämnt. 
ställ in mitt i en förvärmd ugn på 225 grader i 10 min. Gör kokostäcket under tiden. 

Kokostäcket:
Smält smöret och ta i allt utom kokosen. Koka upp och låt koka i 4 min. Jag hade plattan på 6 av 9.
Häll i kokosen och koka 2 min till. 

Ta ut kakan ur ugnen och bred på kokossmeten jämnt över. Ställ in i ugnen igen i 10 minuter. Om kokossmeten är lite lös då gör ingenting, den stelnar när den svalnar 😊 Låt kakan svalna och skär upp den i rutor 🥰


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås