Ribbe








Jag är uppväxt med ribbe på jul, revbensspjäll med svål. Det är så otroligt gott och tillvägagångssättet har jag med mig från min mormor och mamma 🥰 Det viktigaste samtalsämnet om ribba varje år är huruvida man ska gå tillväga för att få knaprig svål och tipsen är oändliga. Jag har iallafall aldrig misslyckats med denna metoden. 
Jag brukar laga 5kg i taget. 

Ribbe: Först får jag mannen att ta fram tapetkniven å ruta upp svålen i ett rutmönster. Sedan gnider jag in ribba i gott med salt och peppar och plastar in och ställer i kylen 2-3 dagar.

Skär upp i lagom serveringsbitar och ställ upp i stor kastrull med svålen upp. Täck med vatten. Har man mycket ribbe så att de täcker hela botten så kan man ställa de på varandra. Koka upp och låt sjuda/småputtra i ca 2 tim. Lägg över i en långpanna å in i mitten i ugnen på 220 grader..efter ca 30 min flyttar jag den högst upp i ugnen å sätter på grillfunktionen till svålen poppar å blir sprö. Var med här för det kan gå fort. Ta ut de som blir färdiga efter hand, var försiktig bara så det inte "poppar" i ditt ansikte.

Buljongen som blivit efter ribbe koket använder jag till smaksättning av surkålen och rödkålen och resten används som sjysås till ribbemiddagen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås