Pizzabullar med lök och bacon











Dessa har jag gjort så länge jag kan minnas men inte haft en tanke på att lägga ut de i bloggen! Nu var det iof ett tag sedan jag gjorde dom men idag blev jag så himla sugen 😋 Ibland har jag även färska champinjoner i men det är lite efter vad som finns hemma 🙂

Men det bästa är ju att man kan ha i precis vad man vill och tycker om, köttfärs och rester från tacofärs t.ex är ju toppen att ha i 😋

Dessa är även perfekta att göra många av och frysa ner. 

Ca 20 pizzabullar:

Degen:

0,5 jäst
3 dl vatten 
Ca 6- 7 dl mjöl, pizzamjöl eller vanligt 
2 msk olivolja 
Salt

Fyllning:

2 gula lökar
3 paket bacon
En näve färsk persilja 
En näve färsk oregano
Ca 4- 5 dl riven ost
Pizzasås

Gör degen och låt jäsa minst 1 timme men går jättebra längre tid oxå.

Skala och finhacka löken. Skär baconet i mindre bitar. 
Finhacka örterna. 

Hetta upp en stakpanna med neutral olja och börja steka på löken. Ta i en klick smör efter några minuter. Ta sedan i baconet och stek på medelvärme till bacon och lök fått fin färg. Stäng av plattan och rör ned örterna. Ställ åt sidan.

Kavla ut degen till en rektangel. Bred på pizzasås. Lämna det fritt ung 0,5 cm från kanterna. 

Blanda ihop osten med lök och baconblandningen. Fördela jämnt över degen på samma sätt som såsen. 

Rulla ihop från ena långsidan till andra. 

Skär i bitar, jag får ut 20 på denna. Lägg i bullformar på en ugnsplåt eller direkt på bakplåtspapper på plåten. 

Jäs under bakduk 30- 40 min till.

Grädda mitt i ugnen på 225° i ca 15- 20 min. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning