Köttbullar







Till jul har jag varken kryddpeppar eller senap i mina köttbullar. Jag har så mycket annat på julbordet som bär julsmakerna så det blir lite kaka på kaka tycker jag. Salt, svartpeppar, lök och steka dom i onödigt mycket smör, det räcker långt 🤗

Jag gör alltid 2 eller 3 kg till jul, detta receptet är till 2 kg, minska eller öka ingredienserna om du gör mer eller mindre. 

2 kg blandfärs 
1 gul lök
2 ägg
1 dl ströbröd
3 dl mjölk
Salt
Svartpeppar 
Smör 

Finhacka löken och hetta upp en panna med olja i. Stek på löken på medelvärme ca 5 min. Lägg i en klick smör och stek en stund till tills precis när den börjar ta färg. Ställ åt sidan. 

Blanda mjölk och Ströbröd och låt det svälla 5 min.

Lägg färsen i en stor bunke, ta i ägg, ströbrödblandningen, och löken. Salta och peppra. Blanda runt försiktigt men snabbt. Ju mer du rör desto segare köttbullar. Ju mindre desto saftigare.

Hetta upp en panna med smör, forma bullar och stek. Jag bryner de bara runtom eftersom jag värmer upp de i ugnen innan servering på julafton med den andra julmaten och med spadet från revbenen för den sista piffen. 

Under tiden jag steker rullar jag köttbullar och lägger på plåt, bara att lägga i stekpannan efter hand, snabbt och smidigt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås