Baguette



Den godaste baguetten jag nånsin gjort (och ätit) var en jag gjorde på en överbliven pizzadeg (ja jag vet, det händer) som hade legat i kylen i 6 dagar. Så luftig, knaprig och god blev den. Prova du oxå.

1/2 jäst

3 dl vatten, lite kallare än ljummet 

Ca 7 dl mjöl, Manitoba Cream 

2 msk olivolja 

Salt

Blanda först ut jästen med vattnet tills jästen läst upp sig. Ta sedan i övriga ingredienser och kör med maskin i 20 min. Degen ska vara lite kladdig. Inte hård eller kompakt. 

Plasta bunken och jäs minst 4 timmar. Dela sedan degen i 2 och forma 2 fasta bollar och lägg i en form bredvid varandra. Plasta och ställ in i kylen. Har du inte tid med kalljäsningen så bakar du ut den efter första jäsningen, formar och jäser ytterligare 45 min. 

Ta ut degen en liten stund innan du ska använda den så det går lättare att forma. Forma 2 baguetter. Jag brukar snurra dom lite. Jäs i ca 30 min under bakduk. Pensla med vatten och strö på flingsalt. 

Grädda mitt i ugnen på 180-200 grader i ca 20 min. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås