Pasta Bolognese




En god pasta är nästan som comfortfood för mig. Med hemmagjord fond blir denna rund och god i smaken. 

Om ni har följt flera av mina recept så har ni kanske  sett att jag ofta använder vitlök men då i hela klyftor. Anledningen till det är enkel, jag gillar vitlök men jag gillar inte den pressade som gärna blir bitter i min mun och jag gillar inte när vitlöken dödar maten genom att ta över alla andra smaker. Den ska finnas med som smaktillsättning men inte mer, för min del. 
Så är det så att du vill prova mina recept men fullkomligt älskar vitlök så för all del, pressa den, finhacka den, ta fler. Det är upp till varje mun 😊

4-500 g färs
1 gul lök, finhackad 
1 finriven morot
2 stjälkselleri, i små bitar 
0,5 Färsk chili 
1 vitlöksklyfta, hel, skalad
1 burk mutti hela plommontomater 
0,5-1 tomatburk med vatten. 
1 dl vitt vin eller rött
4-5 msk mutti tomatpuré 
4-5 tärningar av köttfond (jag har min i istärningspåsar. Ta en buljongtärning om du inte har egen fond) recept här
1-2 lagerblad
Smaka av med oregano, timjan, salt och peppar 

Stek färsen. Tillsätt grönsakerna och fräs på nån minut till. Tillsätt vinet och tomaterna . Tillsätt tomatpurén och vattnet och kryddorna. Koka upp. Sänk sedan värmen och låt småputtra 1 timme. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås