Köttfond










Jag har kokat en köttfond på märgben som ska få vara buljong till framtidiga grytor och såser. Jag gör såhär:

1,2 kg märgben
1 gul lök
2 morötter
0,5 purjolök
0,5 rotselleri
1,5 msk rostad tomatpuré
En näve vitpepparkorn 
3 lagerblad
3-4 kvistar av färsk timjan
Neutral olja

För att få ut så mycket smaker som möjligt rostar jag benen och grönsakerna först. Lägg upp benen på en ugnsplåt. Skala löken och dela i 2. Dela morötterna i större bitar. Skala rotsellerin och dela i större bitar. Lägg upp på plåten. Se till att det är mellanrum mellan allt så allt rostas. Ringla över lite neutral olja och lägg på alla kryddor. Ställ in mitt i ugnen på 230 grader varmluft. Rosta tills det fått fin färg i ca 30 min.

Rosta under tiden tomatpurén med lite lite olja i en kastrull. Rosta till den blir mer fast och en djup röd färg. Häll sedan i allt från plåten över i en stor kastrull tillsammans med tomatpurén. Häll på kallt vatten så det täcker allt. Koka upp och sänk värmen så det bara sjuder. Låt sedan sjuda i 10 timmar. Skumma av när det behövs och fyll på med varmt vatten när det reduceras.

Efter 10 timmar så sila av fonden till en ren kastrull och reducera till hälften. Det du inte ska använda direkt är smidigt att hälla upp i istärningspåsar och förvara i frysen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås