Kålstuvning





Ett varmt minne för mig från barndomen är middagarna hemma hos min mormor. En av mina favoriter var köttkaker (färsbiffar) med potatis, brunsås och kålstuvning 😋 Jag frågade min mormor om receptet på stuvningen när hon levde. Men som alla andra recept jag frågade efter fick jag bara ingredienserna. Min mormor som så många andra lagade inte mat efter recept utan på känslan.
Så svaret blev ofta "du tar bara en däsch av det och en däsch av det å så gör du bara så å så". Japp, enkelt eller hur? 😅 Jag gjorde det men fick aldrig riktigt samma smak (gör man nånsin det)!

Jag själv har oxå alltid lagat mat efter känslan och inte recept. Höftat mig fram till olika maträtter. Men när jag startade bloggen fick jag varsegod börja ta mått så gott jag kunde 😅

Jag provade för länge sen att göra kålstuvning efter ett recept av Tanja Foss som är grundaren till Fb gruppen Mat Fra Bunnen och den tillhörande bloggen matfrabunnenfb.blogg.no och den var väldigt lik min mormors 👏🥰 Så nuförtiden är det alltid den jag utgår ifrån även om jag har slutat att ta mått, det är svårt att sluta höfta 😅

Kålstuvning:

Vitkål
Mjöl
Smör
Mjölk
Muskotnöt
Salt
Peppar

Skär kål i mindre bitar. Lägg i kastrull med saltat vatten. Koka upp och koka 7 min från det att det kokade upp. 

Häll av i ett durkslag. 

Gör en stuvning. Smält smör, ca 2-3 msk och ta 1 msk mer med mjöl. Slå sedan på mjölk till du har en fin tjocklek. Smaka upp med salt, peppar och riv i muskotnöt, jag gillar att ha i ganska mycket muskot. Låt småputtra ungefär 5 min. 

Häll i kålen och rör runt. Smaka av eventuellt med mer kryddor om något fattas. 

Länken till Tanjas recept får du Här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås