Mors lapskaus



Lapskaus var min mormor grym på och jag kommer nog aldrig upp i hennes nivå, men det blir gott nog 🥰 Har aldrig fått något exakt recept av min mormor, det var bara en däsch av ditt och en däsch av datt 😂 Jag tog iallafall mått nu på hur jag gör så jag kan dela det med er 🤗

500 g rimmat sidfläsk
2 fläskkarréer
3-400 g rotselleri 
8-10 potatisar
4 morötter
Salt
Svartpeppar 

Jag vet att sidfläsket är rimmat men jag gnider in det i salt ändå, du gör som du vill 🤗 Gnider in fläsk och karré i salt och peppar. Ibland bryner jag karrén före ibland inte. Lägg i en stor kastrull. Skala rotsellerin och dela på mitten. Lägg i kastrullen. Fyll på med kallt vatten så det täcker allt. Koka upp och skumma av och låt småputtra 2-3 timmar till köttet är mört och släpper benen. Lock på. 

När köttet kokat färdigt så ta upp det på en skärbräda och skär rent köttet från fett och ben. Lägg köttet i en ny kastrull eller gryta. Skär rotsellerin i mindre bitar och lägg i. 

Skala och skär potatis och morötter i mindre bitar (detta förbereder jag i god tid och låter ligga i kastrull eller bunke med kallt vatten tills det ska användas). Lägg i kastrullen med köttet.

Sila i kraften från koket ner i köttgrytan. Salta. Koka upp och låt koka till potatisen är genomkokt, ca 10 min. Om du vill kan du ta i 0,5 tärning grönsaksbuljong och 0,5 tärning köttbuljong.

Bor du i Norge, servera med flatbröd om inte servera med baguette eller liknande 😋

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning