Kanelbullar American style

















Idag är det ju kanelbullens dag och då var det dags att baka lite. Jag är inte jätteförtjust i kanelbullar 🙈 Jag föredrar vaniljbullar så då tänkte jag att jag gör dom på så kallat amerikanskt vis istället så kanske det blir godare 😁 Och det blev dom 😋😋

Jag provade mig fram till en deg som blev så här:

25 g jäst för söta degar
2,5 dl röd mjölk
1 ägg
0,5 dl strösocker 
0,5 dl farinsocker strö
2 tsk kardemumma 
100 g smör, rumsvarmt 
Ca 8,5 dl mjöl, jag använde Manitoba Cream men går bra med vanligt såklart 

Värm mjölken bara lite, lite kallare än fingervarmt. Häll i en bunke och lös upp jästen.

Tillsätt sockret, kardemumman och ägget. Blanda. Tillsätt nu mjölet, lite i taget och klicka ner smöret lite i taget. Låt maskinen gå i 20 min. Min deg är lite kladdig och glansig. Absolut inte hård och kompakt. Den sitter fast lite lite i botten med det gör inget om det går å jobba med den i händerna utan att det sitter fast. 

Gör degen till en rund boll och lägg i bunken igen. Plasta och jäs i 3 timmar. 

Ta upp degen på bakbord. Använd lite lite mjöl om det behövs. Kavla ut till en rektangel och bred på fyllning. Rulla ihop från ena långsidan till andra. Skär i bitar- 8- 10 st beroende på storlek. 

Fyllning:
100 g smör, rumsvarmt 
1 dl farinsocker strö 
2 msk kanel

Jag använde en springform, 24 cm. Bakplåtspapper i botten och smöra sidorna. Lägg i bullarna mot varandra. 

I liten långpanna, bakplåtspapper och lägg bullarna brevid varandra. 

Täck med bakduk och jäs 30 min. 

Pensla med ägg

Ugnen på 180 grader. Mitt i ugnen i 25-30 min.

Creamcheesefrosting:

150 g philadelfia
60 g smör
Ca 2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker 

Vispa ihop med elvisp. Bred på bullarna när de svalnat lite. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning