Nattjästa morotsfrallor









Jag är ingen frukostmänniska, har aldrig varit. Men ibland på helgerna så smäller jag till med frukost. Då tycker jag det är mysigt att göra lite extra när alla är lediga och hemma. Med nattjäsning går det dessutom undan. 

Min deg gjorde jag såhär och fick 12 st. 

1/3 jäst
4 dl vatten
2 msk olivolja
1 finriven morot
1 dl grahamsmjöl
1 dl grovmalt rågmjöl
Ca 7-8 dl Manitoba Cream
Salt

Blanda jäst och vatten. Ta i grovmjölerna, olivolja, finriven morot och inte allt finmjöl. Spara ett par dl. Kör igång maskinen och fyll på med lite mjöl i taget till degen släpper från bunken men sitter lite kvar i botten. Kör maskinen i 10-15 min. Degen ska vara lite kladdig. Ta upp den och forma till en boll. Lägg den i bunken igen och sätt plast över. Jäs på bänken över natten.

Forma till frallor på morgonen. Degen är lite kladdig, vilket den ska vara så använd lite mjöl på händerna när du formar om du tycker det blir lättare då 🙂 Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med vatten och grädda mitt i förvärmd ugn på 225 grader i ca 10-13 min beroende på ugn och storlek på frallorna. Låt svalna lite på galler under bakduk innan du skär i dom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås