Hot pizza





Detta är en riktig favoritpizza när jag är sugen på en pizza med massa smak! Den är hot av både cayennepepparn och jalapeño och så har jag ananas på min och när man träffar en söt ananasbit bland allt det hotta då blundar jag och njuter 🔥🌶️🍍🥰

Denna pizzan har lite mer fyllning på sig än mina tunna klassiska italienare så då vill jag ha en lite tjockare deg som kan bära fyllet. Det görs enkelt genom att när degen har formats så får den efterjäsa, ca 1 tim efterjäsning  ger en tjockare men krispig botten. 

Använd kyckling från en grillad kyckling eller så brukar jag använda kycklingfilé som stekta med salt, peppar, paprikapulver. Strimla den å marinera i bbqsås några timmar eller över natt. Om jag har hemmagjord bbqsås hemma så använder jag den och har jag ingen på lager så tycker jag Sweet Baby Rays bbqsås är toppen att använda 😊

Pizzasås i botten så på med riven mozzarella. På med oregano och lite cayennepeppar på osten. Så på med kyckling, purjolök, ananas och jalapeño 😋

Pizzadeg:
Ca 7 dl Manitoba Cream (ett mjöl för pizza som finns i Sverige)
1/2 jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
Salt, jag blandar både flingsalt och vanligt salt
Kör i ca 20 min i maskin. Jäs 4 Tim under plastfolie och handduk.
Blir 2 runda pizzor. Tryck ut degen för bästa resultat, kavla INTE.
Använd pizzasten på grillen eller i ugnen. Maxvärme i ugnen på pizzafunktionen. Längst ned i ugnen.

Servera med en fräsch pizzasallad och en dressing. Jag brukar blanda ihop olika kryddor med antingen gräddfil eller creme fraiche. 

Jag brukar använda 
Salt
Peppar 
Vitlöksplver 
Chiliflakes 
Chilipulver 
Paprikapulver 
Lite saft från lime (inte i gräddfil) 

Eller så blandar jag bara i antingen vitlök i form av klyfta eller pulver, salt, peppar och massa gräslök 😊

Recept på min BBQsås här
Recept på min pizzasås här
Recept på min pizzasallad här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås