Surdegsbröd











Äntligen lyckades jag med mitt surdegsbröd. Mitt första bröd blev aldrig riktigt färdiggräddat. Jag fick då till mig att det var underjäst så nu utökade jag jästiden med 13 timmar i kylskåp utöver jäsningen i rumstemperatur.

Brödet är förmodligen inte perfekt och experter har nog sina invändningar. Men jag är supernöjd och brödet smakar fantastiskt gott 😋

Jag följde till stora delar recept efter Martin Johansson, på www.paindemartin.se med några justeringar, jag länkar till receptet här, det är det översta.

På punkt 1 använde jag endast rustique stenmalet vårvetemjöl. (detta mjöl användes i resten av baket oxå). 

Jag använde flingsalt istället för vanligt salt på punkt 3 och även på punkt 3 så tillsatte jag lite mera vatten då jag tyckte att degen var lite för fast. Svårt å säga hur mycket vatten, men en klunk typ. Degen blev då väldigt kladdig och fastande i fingrarna lite vid hantering.

Jag gjorde 4 vikningar efter den första timmen med 30 min mellanrum, sedan fick den jäsa ostört. Sammanlagt 8 timmar.

Jag har inga jäskorgar så jag använde durkslag med kökshandduk i, mjölade. Denna gången delade jag degen i 2 delar och gjorde 2 bröd då denna deg blir väldigt stor. Förra gången gjorde jag bara 1 bröd. Det visade sig vara bättre att dela den i 2.

Lägg delarna i varsitt durkslag eller jäskorg med mjölade handdukar. Vik över handduken så det täcker degen. Sedan in i kylen och där fick den stå i 13 timmar. 

Jag använde gjutjärnsgryta. Värmde inte grytan först. 

Värm ugnen till 250 grader. Häll över brödet i grytan. Gör några snitt. Jag gjorde snitt i 1 bröd bara för å se skillnaden. Helt klart mycket snyggare. Sätt på locket och ställ in grytan. Jag lät den stå i 20 min med lock och 10-13 min utan. Det beror lite på hur mörkt bröd du vill ha. 
Sista tiden utan lock sänkte jag ugnen till 230 grader. 

Häll ut brödet på ett galler och låt svalna ca 40 min innan du skär i det. 

Surdegsgrund här. Nu vid andra bakningen var min surdegsgrund 14 dagar ung. Jag tog ut den ur kylen på morgonen, hällde ut nästan allt och matade upp den på nytt. Fick stå i ca 6 tim innan jag satte fördegen. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås