Flätad baguette med dillsmör och västerbottenost





Denna baguette passade utmärkt på kräftskivan istället för västerbottenostpaj 😋 Jag gjorde dock dubbel sats och gjorde 2 stora baguetter, den andra med ett vitlök- och persiljesmör. 


0,5 jäst
3 dl kallt vatten 
Ca 7 dl pizzamjöl 
Salt 

Blanda ut jästen med vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt. Låt maskinen gå i 20 min. Degen ska gå ihop men inte bli för fast.

Plasta bunken och jäs i rumstemperatur i 24 timmar. 

Fyllning:

100 g rumsvarmt smör 
En kruka dill, finhackad 
150 g riven västerbottenost, spara lite till att strö på toppen

Gör en stor eller 2 mindre. Kavla ut till en fyrkant.

Fördela smöret på degen och toppa med riven västerbottenost och rulla ihop till en  längd. 

Skär itu längden på mitten och fläta ihop de längderna med varandra,smöret ska vara uppåt. 

Lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk ca 30 min

Pensla med uppvispat ägg och strö på lite mer ost. 

Grädda på varmluft 210 grader i ca 25- 30 min. 

Låt svalna lite innan du skär upp brödet. 

Länk till min tidigare flätade baguette med annan smaksättning Här

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås