Hemmagjord vaniljglass

Att göra glass på sötad kondenserad mjölk är både populärt, superenkelt och ruggigt gott. Här är det bara fantasin som sätter gränser på smaksättning och jag har redan massor i huvudet som jag vill prova under sommaren. Idag föll det dock på vanilj då den skulle vara till en rabarber- och jordgubbspaj. 

Tillvägagångssättet har jag hittat på Jennys matblogg, recept Här och på min bloggvän Gro Anithas sida groanithasmat , recept Här

Glass:

5 dl vispgrädde 

1 burk sötad kondenserad mjölk

1 vaniljstång

1 msk vaniljsocker 

Börja med att vispa grädden, inte för hårt utan sådär fluffig och toppig. Rör ned den kondenserade mjölken och ta i smaksättningen, i det här vanilj. Jag använde fröna från en vaniljstång och tillsatte 1 msk vaniljsocker för lite extra smak. Häll över i förslagsvis glassburkar, sätt på lock eventuellt folie och frys i minst 6 timmar. Njut. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning