Rabarber- och jordgubbspaj


Finns det något godare och somrigare än rabarberpaj med jordgubbar? Jag tror knappast det. Här är min. 

5 rabarber

300 g jordgubbar

1 dl brunt socker 

2 msk potatismjöl

3/4 dl strösocker (uteslut detta om du har söta jordgubbar. Jag hade importerade sura jordgubbar idag)

Smuldeg:

3 dl vetemjöl

1 dl havregryn 

1 dl strösocker 

1 dl ljus sirap

100 g smör, rumsvarmt 

Lite salt

Börja med att skära rabarber i bitar och jordgubbar i skivor. Lägg i en pajform eller annan ugnsfast form. Blanda brunt socker och potatismjöl. Fördela jämnt över bären. Strö nu över strösockret om du har sura jordgubbar, annars hoppa över det. 

Ställ in i förvärmd ugn på 225 grader mitt i ugnen i ca 15 min. 

Blanda under tiden smuldegen. 

Ta ut formen och rör runt lite. Fördela smuldegen jämnt över och ställ tillbaka i ugnen i ca 15-20 min. När den är klar så toppa med rostade kokoschips. 

Servera gärna med hemgjord glass, recept Här


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås