Grillrökt laxsida


















Lax är ju så gott men tyvärr äter jag det alldeles för sällan då jag är den enda i familjen som äter lax. Men idag blev det en härlig grillrökt lax serverad med dillkokt amandinepotatais, sparris och fetaost. Till det en dill- och gräslökskräm. 

Grilla citron i halvor, det tar fram sötman i citronen och skvisa över den färdiga tallriken. Magiskt 😋

1 laxsida runt 800 g
1 tsk pepparmix
0,5 tsk chiliflakes 
2-3 msk flytande honung
Rivet skal av 1 citron
Ca 2 msk citronsaft
Salt
Olivolja 
Bladpersilja 

Börja med att gnida in laxen i ordentligt med salt. Sedan gnida den in i olivolja.

Blanda ingredienserna till kryddblandningen. Hacka ner persiljan. 

Gnid in laxens köttsida i kryddblandningen. Låt vila i kylen 1 timme. 

Tänf grillen, ca 0,5 tändrör. När det är klart lägg kolen eller briketterna på ena sidan av grillen. Lägg på ordentligt med rökflis, jag använder körsbärsflis. Lägg laxen med skinnsidan ned på andra sidan av kolen. 
Sätt i en termometer i tjockaste delen och låt ligga till önskad temp. Jag tar min runt 57- 58 grader. 

Försök att hålla en temp i grillen runt 100- 130 grader. Låt den iallafall inte gå över 150 grader. 
Fyll på med rökflis om det börjar ta slut. 

Ta upp och låt svalna lite innan du skär upp. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås