Kräftor












Morsan och Danny har fiskat kräftor och nu var det dags för mig att lära mig koka mina egna. Jag har alltid varit lite rädd för det och undvikit det under alla år 😅 Men nu var det alltså dags att bli vuxen 👌

Jag har utgått från morsans och Dannys recept men lagt till öl och även cayennepeppar som jag har fått hos Jan Eliasson för många år sen och som är såå gott. Men uteslut cayennepepparn om du inte vill ha det eller ta bara hälften 🤗

Börja med att kolla att alla kräftor lever och skölj de noggrant under kallt vatten.

2 kg kräftor
5 l vatten
2 dl grovsalt
2 sockerbitar
2 knippen krondill
1 öl, 33 cl
1- 2 tsk cayennepeppar 

Koka upp vattnet i en stoor kastrull med sockerbitar, salt, 1 knippe krondill, ölen och eventuellt cayennepeppar. När det kokat upp låt stormkoka under lock i 5 min.
Ta upp krondillen och klipp av stjälkarna och lägg tillbaka kronorna och några extra kronor från nästa knippe.

Häll i kräftorna och på med locket. Koka upp igen och koka i ca 8 min efter det kokat upp.

Ställ sedan grytan i ett isbad och låt kräftorna svalna.

Lägg sedan i burkar med lagen och toppa med dillkrona. Ställ i kylen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås