Baconlindad fläskfilé med potatisgratäng och rödvinssky

En god helgrätt när man är ledig hör till tycker jag. Detta är en favorit. Är det inte säsong för kantareller så ta något annat istället. 


Potatisgratäng:

10- 12 potatisar av mjölig sort

1/2 gul lök

5 dl grädde

Salt och peppar


Skala potatis och skär i maskin till tunna skivor. Även löken. Lägg allt i en ugnssäker form. Salta och peppra och blanda runt. Häll på grädden och ställ i mitten i ugnen på 200- 220 grader i ca 1 tim. Blanda runt ofta. Fyll eventuellt på med lite mer grädde om gratängen visar tendens till å bli torr. Efter ca en timme när potatisen är mjuk och krämig så lägg på ett lager med hyvlad ost. In i ugnen igen till osten blir gyllene. 

Fläskfilé:

Ansa filén och skär i ca 3 cm tjocka skivor. Salta och peppra sidorna, linda bacon runt. Lite flingsalt på toppen. 

Stek i en panna i smör till den är färdig. 

Kantarellerna:

Jag la i färska kantareller i en het, torr panna. Fräs på en liten stund och lägg sedan i en rejäl klick smör och en halv finhackad gul lök. Salta och peppra. Fräs på till löken blivit mjuk och svampen fått fin färg. Lägg då i lite färsk bladpersilja, blanda. Häll nu på lite grädde, ca 1 dl. Låt grädden koka in ordentligt så det inte är något rinnigt kvar.


Rödvinsskyn:

Efter att jag stekt fläskfilén i pannan och tagit ur den så slår jag på 1 dl vatten i pannan och låter det gå på hög värme medans jag vispar ut smakerna. Lägg i en halv hackad röd lök och en liten gnutta socker och slå på 3 dl rött vin. Lägg i ett lagerblad. Låt koka ganska länge till alkoholsmaken är borta. I med 1 god tsk honung. Smaka av med salt, peppar och lite lite soya. Ta i ett par tsk maizena till en fin konsistens. Sila av såsen och låt småputtra en stund. Jag kör fläskfilén färdig i ugnen och det sista häller jag i juicerna från den som samlats i formen i skyn.


Babyspenat och småtomater:

Varm panna med smör i, häll i babyspenat och tomater, på med flingsalt och ge det en kyss i pannan på hög värme.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning