Grillad spetskål


Provade att grilla spetskål för första gången och det var riktigt gott. Jag gav den en liten skjuts i smaken med att tillsätta smaker. Jag använde mig av en halv kål idag och den halvan delade jag i 2. Jag använde 2 smaksättning.

På den ena:

Ringla över olivolja och toppa med flingsalt och dra några varv med pepparkvarnen. Vid servering, skvisa över lite saft från citron. 

Till den andra gjorde jag en marinad. Jag tog:

0,5 dl olivolja 

Saften från 0,5 citron

2 msk flytande honung

1,5 msk senap, Johnnys sötstark och grov använde jag

Rör ihop ingredienserna och pensla på kålen runt om, blir lite kladdigt men allt gott är ju kladdigt 😉 Toppa med flingsalt. Jag marinerade i ca 45 min. innan grillningen. 

Grilla först på direkt värme så kålen får färg. Lägg sedan över på indirekt värme i ca 20 min till kåken mjuknat. Servera direkt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning