Chokladtårta, Den aller beste
















Receptet på denna kaka fick min mamma från nån veckotidning när vi bodde i Norge när jag var liten för 100 år sen 😉 Glasyren har vi gjort om bara. Denna har hängt med i alla år och blivit omåttligt populär på både barn- och vuxenkalas och receptet har jag fått dela med mig av mer än 1 gång genom årens lopp 🎉🤗


150 g rumsvarmt smör
3,5 dl socker
3 ägg 
1/4 tsk salt
2tsk vaniljsocker
1 dl kallt vatten 
1 dl norsk seter rømme eller 2,5 dl gräddfil
4 msk kakao
3 tsk bakpulver 
4 dl vetemjöl 

Vispa smör och socker luftigt. Tillsätt äggen, salt, vatten och gräddfil, vispa ihop. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och sikta ner det i smeten. Rör ihop till en slät smet. 

Använd en rund springform, 26 cm. Smörj formen och häll i smeten. 

Gräddas längst ned i ugnen på 180 grader i ca 40 min, känn med en sticka. Lägg över en foliebit så den inte bränns om det behövs i slutet. 

Låt svalna. Dela sedan kakan i 2.

Glasyr, jag gör denna x2, tycker det blir bättre än att dubbla direkt. 

3,5 dl florsocker 
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker 
3 msk kaffe
100 g smält smör
Rom eller arraksdroppar

Blanda allt och smaksätt med dropparna. Vill man ha lite lenare smak så tillsätt bara 2 droppar mjölk men det behövs inte om man inte vill. 

Fyll botten med glasyren. Lägg på toppen och gör en omgång med glasyr till och häll på. Vi älskar när det är överflöd med choklad och rinner överallt 😂😋 Men du kan såklart ta mindre om du vill. Pynta med valfritt pynt. 

Vi tycker den är godast när den fått stå i kylen över natten, då chokladen stelnat och kaka fått satt sig. Men går såklart bra att äta samma dag oxå 🥰

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås