Helgrillad entrecôte reverse sear








Större köttbitar gillar jag att tillaga reverse sear, alltså bryna efteråt. Det ger köttet en jämn fin röd eller rosa färg från sida till sida istället för att det bara är koncentrerat till mitt i som det blir om man bryner först. 


1 hel bit entrecôte
Salt
Peppar

Ta ut köttet i god tid så det hinner bli rumstemperaterat. Salta. Jag använde både vanligt salt och flingsalt som kan smälta och tränga in i köttet under den indirekta grillningen. 

Gör iordning en snake i grillen. 

Lägg på köttet där inte glöden är. Lägg på några rökchunks och stäng locket. Håll koll på tempen i grillen. Håll mellan 110-130 grader. 

Grillad köttet till önskad temp. Jag tog mitt på 60 grader. Låt vila ca 15 min medan du tänder upp grillen för direkt grillning. Nu vill vi ha det hett. 

Lägg på köttet över glöden och ge den en fin yta. Räcker med ca 1 min/sida. Ta upp köttet och låt vila lite innan du skär upp det. Peppra. 

Här serverat med bakad potatis, recept här och en kantarellsås, recept här


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning