Köttfärsbiffar med mozarella och bacon





Köttfärsbiffar serverat med klyftpotatis och kantarellsås är ju så himla gott men jag är inte så bra på att ta bilder på brun mat. Men det smakade bättre än det ser ut som 😂

Biffarna:

1kg blandfärs
2 ägg
1 finhackad gul lök
1 paket bacon
2 dl riven mozarella
1,5 dl grädde 
Salt
Peppar 

Stek bacon och lägg undan. Stek löken i bacon fettet på medelvärme. Löken ska bli mjuk och glansig. Lägg undan. Hacka baconet. 

Blanda ingredienserna till biffarna och tillsätt löken och baconet. Krydda med salt och peppar. Blanda. 

Forma biffar och bryn i smör i en stekpanna. Lägg över på en plåt med bakplåtspapper. 190 grader varmluft i 20 min. 

Klyftpotatis:

Önskar antal bakpotatisar
Olivolja
Flingsalt 
Svartpeppar 
Petsilja

Skölj av potatisen och dela klyftor med skalet kvar. Torka av och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja och smaksätt med flingsalt och kryddorna. In i ugnen på 190- 200 varmluft i 40 min. Vänd på dem efter halva tiden. 
Efter 40 min går plåten med biffarna oxå in i ugnen och går färdigt ca 20 min. 

Servera med kantarellsås, recept här och inlgd gurka. 

Gurka: 
0,5 gurka
1 dl ättika 
2 dl socker
3 dl vatten 
2 msk persilja

Skiva gurkan supertunt och lägg i en glasburk. Blanda ingredienserna till lagen och häll över gurkan. Blanda. Ställ i kylen. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås