Brun lapskaus








Brun lapskaus är en rätt som jag har med mig från när jag var barn och bodde i Norge 🤗 Det är ett långkok och riktigt gott så det värmer i själen 🥰 Detta var första gången jag lagade det själv och det blev faktiskt riktigt gott 😋
Min bruna lapskaus:

Ca 1,2 kg högrev 
1 stor gul lök
2 msk mjöl
Ca 1 l vatten
4 dl oxfond eller 2 köttbuljongtärningar (om du använder hemmagjord fond så dra av ett par deciliter på vattnet) 
3 stora morötter
6-7 normalstora potatiar
Ca 2-300 g kålrot
Ca 100-150 g persiljerot

Börja med att finhacka löken och skär rent köttet och skär det i mindre bitar.

Jag brynde löken i en järngryta i smör och köttet i omgångar i smör i en stekpanna. Efterhand som köttet blir ordentligt brynt så lägg över det till grytan med löken, se upp så inget blir bränt. Det ska bara bli väl brynt. Salta och peppra. När allt kött är klart så koka ur pannan med ett par deciliter av vattnet. 

Strö under tiden på mjölet på köttet och löken och rör ordentligt. Häll på avkokey från stekpannan och rör ordentligt tills du ser att det tjocknar och blir brunt. Häll då på resten av vätskan. Använder du buljong så lägg i dom nu. Koka upp och sänk då värmen och sätt på lock.

Sammanlagt så puttrade grytan i 3 timmar. 

Skala och skär potatisen och de andra grönsakerna i mindre bitar. Lägg när de i grytan de sista ca 40 minuterna. Smaka av med salt. Fortsätt och småputtra under lock till potatis och grönsaker är genomkokta.

Servera med t.ex ett nybakat bröd 🥰

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås