Tips och trix till den godaste pizzan hemma









Många tror att man inte kan göra "pizzeria pizza" hemma och att det är supersvårt. Nej, det är inte det, man behöver inte krångla till det med vedugn och deg som man ska hålla koll på hur många % hydration det är osv.

Men lite jobb och planering behöver man lägga såklart 😊

Jag låntidsjäser degen och använder pizzasten och har ugn med pizzafunktion. 

Pizzastenen är ingen dyr historia, det är en billig variant från en lokal mataffär. Kanske man får bättre resultat med en dyrare men denna duger bra 😊

Jag utgår från denna degen här. Men efter den har jäst 24 tim i rumtemp så delar jag den i 2, formar 2 runda bollar och lägger dom i en form brevid varandra med lite mellanrum, plastar och ställer i kylen, i 7 dygn.

Ta ut formen 3- 5 tim innan utbakningen.

Pizzastenen ställs på ugnsgallret längst ned i ugnen. Sätt på pizzafunktionen och full värme. Låt den stå 45- 60 min innan den ska användas så den hinner bli ordentligt varm. 

Till min pizzasten följde det med 2 plåtar, jag bakar ut degarna på plåtarna. Använd aldrig kavel, då trycker du ut luften ur degen som du byggt upp.
Tryck och dra ut degen med händerna. Använd lite mjöl på plåten och lite på fingrarna när du bakar ut den, den är kladdig. 

Ta inte på för mycket fyllning. Pizzadegen är tunn och klarar inte bära för mycket fyllning och den är bara inne i ugnen 6-8 min så det ska hinna bli klart oxå 🤗

Jag ställer in hela plåten med pizzan i ugnen. Efter ca 4-5 min brukar degen har lossnat såpass mycket att jag med hjälp av en pizzaspade kan få över pizzan på stenen de sista minutrarna.

När jag tagit ut pizzan och skurit upp den brukar jag lägga den på ett galler så att det blir luft under, då håller den sig krispig och blir inte soggy 😊

Detta är mina tips på en lyckad pizzadeg 😃




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås