Grillad torskrygg med ugnsrostad potatis, vinsås och örtolja





En god lite festligare fiskrätt, släng fisken på grillen 😋


Torsken fick först ligga i gott saltat vatten i ca 60 min. Ta upp, skölj av, torka och på med salt runt om. Grilla på indirekt värme till 48- 50° eller annan önskad temp. Peppra lite innan servering om du vill. 


Örtoljan: 

Värm solrosolja, jag tog ca 1 dl, till fingervarmt och i med en god del färsk persilja och mixa. Sila av.


Vinsåsen: 

Jag tog grädde, ca 2 dl och koka upp lät koka ner till hälften ung. I en annan kastrull tog jag 2 scharlottenlökar och 1 lagerblad och stekte på i smör, gyllenbrunt så du får fram den nötiga doften och smaken, ca 2 min. På med vitt vin, jag tog ung 2 dl. Låt koka ner till hälften. Sila av. Häll sedan i grädden i vinblandniningen och smaka upp med salt och saft från färsk lime. Låt småputtra ca 20- 30 min. Kör lite med stavmixern precis innan servering. 


Rostad delikatesspotatis i ugn:

1 påse delikatessaspargespotatis (ca 1 kg)

Olivolja

Färsk timian

Färsk rosmarin

Tellicherrypeppar några rundor med kvarnen

Flingsalt

1 vitlöksklyfta, hel med skalet kvar, tryck den lite. 


Skölj av potatisen och dela i 2. Lägg i en långpanna. Peppra. Ringla över olivolja- blanda och smaksätt med flingsalt, vitlöken och örterna. In mitt i ugnen på ca 200 grader ca 1 tim. Rör runt då och då.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås