Grilltillbehör

Idag har vi grillat fantastisk god benfri fläskkarré som marinerats i en herbes de provance blandning med vitlök å chili. 

Min marinad till 2 karréer:

1 dl olivolja 

2 msk franska örter

2 hela vitlöksklyftor med skalet kvar, tryck till dom lite

1 röd chili

Blanda olja och kryddor. Lägg i påse och lägg i vitlöksklyftorna och chilin som du skärt upp i ringar. 

Salta först karrén runt om och jag brukar banka den lite tunnare om skivorna är tjocka och ojämna. Blanda sedan in i med marinaden. Marinera 6-7 timmar eller gärna över natten. 

Grillad lök:

1 röd och 1 gul lök, hela med skal. Grilla först på direkt värme i 5- 10 min till de blivit svarta runt om. Lägg då över på indirekt värme med lock på. Jag tog av de efter 45 minuter, perfekta. 

Grillad purjolök:

Skölj först purjon. Lägg den hel på grillen, direkt värme i ca 15 min. Snitta den från mitten och ner, lägg i ett kryddsmör. Jag gjorde ett på ca 50 g smör, ca 2 msk citronsaft, 2 msk hackad persilja och flingsalt. 

Grillad spetspaprika:

Lägg den hel på direkt värme till skalet blivit svart runt om, ca 10- 15 minuter. Dra av skalet när den är varm. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås