Glasskrämbullar med chokladtäcke


Alltså på riktigt, det här är seriöst gott!

Jag gjorde först vanliga släta bullar med kardemumma, idag använde jag en halv sats av min bulldeg, lägger med länken här längre ned. 

Enda ändringen jag gjorde var jäsningen, jag jäste 45 min på 40 grader på jäsningsprogrammet i ugnen. Efterjäste dom när de var formade i 45 min under bakduk.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 220 grader i ca 9 min. Låt svalna. Under tiden görs glasskrämen (den kallas så för att den påminner om smaken på mjukglass). 

Jag använde pulvermarsan. Jag gjorde på 3 dl mjölk och tog då ca 5 msk pulver. Fyll på med mjölk eller pulver, tänk att det ska vara fyllning i bullar. Jag tog i 2 tsk vaniljsocker oxå. Blanda detta sedan med 3 dl vispad grädde, 1 msk vaniljsocker här i. Ställ i kylen till den ska användas.

När bullarna svalnat, fyll en spritspåse med rund tyll med krämen och fyll bullarna. Var försiktig så de inte spricker, det hände mig. 

Smält 300 g ljus blockchoklad över vattenbad och doppa varje bulle i chokladen. Låt stelna. Förvaras i kylen. 

Använde denna bulldegen


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås