Fläskfilé med potatisrosor och smördegsinbakad sparris


Fläskfilén ansas och skärs i lagom tjocka skivor. Stek i smör i en stekpanna och krydda med salt och peppar. När du stekt färdigt alla kokar du ur stekpannan med ca 1,5- 2 dl vatten. Lägg undan till såsen. 


Sparris:

Skär av den träiga änden. Dela bacon på mitten på längden så du får en smalare remsa. Dela smördeg lika breda remsor som baconet. Snurra runt baconet på snedden runt sparrisen ta sedan remsa med smördeg å vrid runt baconet på snedden där det är mellanrum. Pensla med uppvispat ägg och in mitt i ugnen på 200 grader i ca 15- 20 min.

Såsen:

1/2 vitlök finhackad

1,5 chili finstrimlad- ta med några av kärnorna

4 dl grädde

2 msk kalvfond

Avkoket från stekpannan

2 msk vitt vin 

Salt

Chiliflakes

Ca 10- 12 varv med pepparkvarn

Fräs vitlök och chili i smör 2- 3 minuter på medelvärme. Slå på grädden och fonden och avkoket från stekpannan. Låt småkoka ca 5 min. ta i kryddorna, småkoka igen några minuter. Slå i vinet och småputtra i 10 min. Sila av.

Potatisen:

Skiva potatisen tunt i maskin eller mandolin. Lägg i en skål och häll lite smält smör eller olja över (jag tycker smör blir bäst) å krydda med dina favoriter, t.ex salt, peppar, örter, vitlökspulver.. blanda. Lägg 2 baconskivor så de skarvar varandra. Lägg sedan potatis, en i taget lite på varandra uppepå baconet hela vägen. Rulla sedan ihop från ena änden till den andra å ställ i en muffinsform. 200 grader mitt i ugnen ca 40-50 min. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås