Klyftpotatis


Potatis..detta är ett favorittillbehör till fläskfilé här hemma. 

12-13 potatisar av fast sort

2 paprikor, röd å grön

1 röd lök

Flingsalt 

Peppar

Smör 


Skala potatisarna å skär i klyftor, lägg i kallt vatten ca 30 min. Skölja av en gång till och låt vattnet rinna av ordentligt. 

Skär upp paprika i större bitar och löken i båtar. 

Lägg sedan allt i en form. På med flingsalt och dra några varv med pepparkvarnen. Lägg i några smörklickar runt om i formen. Fyll på med smör efter en stund om det verkar bli för torrt. Ugnen på 210 grader 4D varmluft i cirkus 45 min - 1 tim.  Jag använder 2 plåtar om det är mycket potatis. Då sänker jag graderna till 180 grader efter ca 20-30 min. Jag rör runt ung var 10 min så det inte fastnar i botten. 

Sista 10-15 minutrarna lägger jag med sparris som jag kokat i saltat vatten i 3 min och små tomater. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Smörgåstårta

Grön ärtstuvning