Mexikansk gryta

God hemmagjord Mexigryta på mitt sätt på knappt 30 min 

500 g blandfärs

1/2- 1 röd chili

1 liten burk majs

1 röd paprika

1 grön paprika

1 vitlöksklyfta

2 msk tomatpuré

1 köttbuljong

3 dl ris (20 minuters ris)

1 burk kidneybönor

Vatten

Salt

Peppar

Cayennepeppar

Chilipulver

Paprikapulver

Jag börjar med att fräsa på en skalad vitlöksklyfta, paprika i bitar och chili i ringar i smör i en gryta, låt det surra tills paprikan börjar bli lite mjuk och blank.

Tar sedan i blandfärsen och steker den. Nu tar jag ut vitlöksklyftan men det gör du såklart som du vill. Sedan blanda i tomatpuré och i med riset och fyll upp med vatten. Häll i majsen, buljong och krydda. Sätt på lock å småputtra ca 20 min till riset är klart. Kolla vattenmängden under tiden, fyll på om det ser torrt ut. Om det ser ut å va för mycket i slutet så ta av locket en stund. Sista minutrarna går bönorna i. Jag sköljer av dom först.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Carnitas på grillen

Grön ärtstuvning

Pizzasås